Språka

I söndags åt vi middag med nyfunna vänner från Frankrike.
Trevliga människor, god stämning och god mat.
Kindpussar på båda kinder och yvig gester.
Jag har läst franska i sex år, och även om det var väldigt många år sedan nu så hängde öronen med hyfsat i samtalen.
Munnen, däremot blir sorgligt förstummad.
Knappt ett enda ord kom över läpparna fast jag faktiskt vet ungefär vad det heter.

Så mycket bättre det vore om man bara vågade släppa loss och prata på utan att bekymra sig om grammatik och rätt ordföljd. När jag träffar en utlänning som stakar sig fram på svenska språket kräver jag ju inte att uttalet ska vara perfekt, utan uppskattar ansträngningen och gör mitt bästa för att förstå vad han menar.
Huvudsaken är ju faktiskt att man kan göra sig förstådd på ett ungefär.

Jag försökte smörja munlädret med lite vin, det brukar fungera men tyvärr inte den här gången.
Däremot drömde jag på franska hela natten efteråt, formulerade långa, korrekta meningar och var rolig och spirituell...
I drömmen alltså.
I verkligheten log jag rart och nickade förstående och var för övrigt rätt tyst och trist...
Fasen också så irriterande.
Nästa gång ska jag skärpa mig.

Permalink Allmänt Kommentarer (4) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Diana

Sån blir jag med! Har inga problem att prata engelska om vi är på tex Kreta. Men är jag i London där alla är "proffs" på språket så överanalyserar jag varje ord jag ska säga och blir jätte feg.

Postat av: Ellis

Vi sätter en större press på oss själva än andra :)

Postat av: Gun

Det är inte så lätt, så blir nog jag också. Konstigt nog gick det jättebra att prata engelska i New York. Alla frågade om vi bodde där för de är så vana vid utlänningar.

Postat av: Britt

Jag blir ju tyvärr så när det gäller finska språket som faktiskt är mitt moderasmål men som jag sorgligt nog glömt bort stora delar av. Så när vi är i stugan är jag inte lika pratsam som vanligt. Kanske är skönt för omgivningen? ;D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback