Vad blir det för mat?

Vid den här tiden på dygnet önskar jag att jag vore en sådan där framsynt och organiserad kvinna som veckohandlar och planerar middagarna i förväg.

Istället improviserar jag i bästa fall ihop något ätbart, antingen i bilen på väg hem eller i affären.
Det händer då och då att jag lyckas knåpa ihop en inköpslista, men att den verkligen lyckas följa med till affären är desto mer sällsynt.

Dessutom tänker man dåligt när man är hungrig.
Inspirationen är nära nollpunkten och fantasin är nada.
Inte hjälper det att ringa hem, heller.

- Vad ska vi äta till middag? frågar jag och får en axelryckning till svar.
Maken jobbar sent och barnen är inte till mycket hjälp, fast hungriga, det är dom.
"Spelar ingen roll."
"Nåt snabbt och lätt."
"Vad som helst."
"Du har fria händer."

Konstruktivt så det förslår...
Konstigt nog blir det faktiskt mat på bordet varje dag, vete sjutton hur det går till.
Funderar på att uppfinna nån slags näringspiller som lösning på problemet.
Dom skulle finnas i en massa smaskiga smaker och liksom svälla upp till vanlig mat när man la det på tallriken.
"Oxfile' med grönpepparsås, sallad och potatisgratäng" - POFF!! - Färdigt!
Givetvis både himmelskt välsmakande och näringsriktigt.

Ett annat alternativ är förstås att beställa hem dom där färdiga matkassarna från nätet med medföljande recept (och inspiration?) fast jag tvivlar på att dom levererar hit ut till obygden.

I kväll har jag i allafall lyckats improvisera fram köttfärsbiffar som jag har tänkt försöka tillreda så fort köttfärsen har tinat tillräckligt, om jag inte svälter ihjäl innan dess förstås...

Med lite tur blir det rester över till i morgon.
För framsynt och organiserad, det blir jag nog dessvärre aldrig...

Permalink Allmänt Kommentarer (15) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Mita

Nej fan inga tabletter, halva nöjet är ju att laga maten. Man behöver inte vara så strukturerad och veckohandla eller skriva matsedlar, men kan ju ägna middagen en tanke på morgonen så brukar det ju lösa sig =)

Postat av: Diana

Hrm, det hade kanske varit bra att öva upp det där med framförhållning lite. Måste vara jätte stressande att inte ha något planerat.

Postat av: Ann-Louise

Nej, vad trist med piller. Det är ju gott att tugga och äta... Jag har kollat på olika matkassar, ingen levereras till den här obygden heller... Men jag har banne mig börjat insett mitt eget bästa och matplanerar nuförtiden. Tråkigt när det görs men gud så skönt när man kommer hem och allt är planerat och hemhandlat. Då känner man sig lite nöjd :)

Postat av: Åsa

Visst är det trevligt med "fria händer". Jag får alltid samma svar när jag frågar mannen vad vi ska äta; "Nudlar"......yeay.........

Postat av: Mita

Alltid samma problem, vad ska man ha för mat? Frågar man så blir svaret, ta vad som helst. Bra hjälp,phaa...

Men näringspiller,nää..lika trist som att få dropp. Smakar inget och inget tugg motstånd,hi,hi....

Kramiz!

Postat av: Britt

Öppna restaurang! Då har du alltid god mat hemma ;D

Postat av: Ellis

Just mat är ett jätte stort problem här hemma - vi vet inte VAD vi skall äta de känns som om vi äter de HELA tiden - pain

Postat av: Afrodite

Hihi...här brukar svaret bli "Nåt gott"! Och då undrar man ju om man nånsin serverar nåt äckligt...=)

Kram och godmorgon!

Postat av: Ama de casa

Det är otroligt svårt att handla när man är mätt. När tvärtom-läge gäller, då kommer man hem med hur mycket saker som helst! Dom flesta väldigt onyttiga...

:-)

Postat av: Gun

Mat är ett ständigt bekymmer även för mig. Lite lättare är det ju nu när inga barn bor hemma, men ändå är det svårt att hitta på något.

Postat av: Bara Jag

Tror att minst 50% av befolkningen lider av samma problem vad gäller middagar och inköp. När jag började jobba tog jag mig i kragen och veckohandlade för tiden fanns inte under veckan - jätteskönt!! Nu när jag är hemmastuderande är vi tillbaka i samma gamla hjulspår..... Bajs!



Kram!

Postat av: Pia

Eller så har man en make som fixar maten varje dag.. men även han undrar på vilken affär man hittar maträtten "Jag vet inte"!!

Kram!

Postat av: Diana

Sv: Jepps det vill det, men det vill inte jag! ;)

Postat av: Svorskan

Jag har som oftast basvaror hemma och något i frysen, så om jag vill kan jag som oftast slänga ihop något utan att handla. Men inspiration är en annan femma. :D

Postat av: Diana

Sv: Det går i perioder, ibland på sommaren när man håller på och badar orkar jag inte fixa håret varje gång så då får det vara lockigt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback