Oooorättvist..!!

Det finns dom som påstår att den här veckan skulle vara kortare än andra, på grund av att onsdagen kallas trettondagsafton och påföljande torsdag heter trettondagen...
Ha!
Den här veckan är preciiiis lika lång som alla andra, så det så - försök inte inbilla mig nåt annat!
Sju dagar på rad, varken mer eller mindre, oavsett vad man kallar dom.

Att sedan somliga är automatiskt arbetsbefriade så fort en så kallad helgdag infaller mitt i veckan är något heeelt annat...
Själv tillhör jag den kategorin som krävs på semesterdagar ifall t.ex julafton infaller på något annat än en ledig lördag eller söndag. Det går således åt en hel del surt förvärvade sommarsemesterdagar ifall man vill vara ledig samtidigt som andra som har den här ledigheten liksom inskriven som en självklarhet redan från början...

Ändå är jag lyckligt lottad, eftersom jag faktiskt KAN ta ledigt om jag verkligen vill/måste. I min bransch finns det alltid ungdomar som gärna tar på sig att jobba istället. Inom vård och omsorg är det hårdare bud, det vet jag.

Men nånstans tycker jag faktiskt att hela alltihopet är en smula orättvist, för om man räknar ihop alla dagar på året som jag jobbar och jämför med någon som jobbar heltid på ett företag som håller stängt på röda (och halvrosa) dagar så jobbar jag faktiskt mer... Och har inte en enda extra semesterdag för det.

Men jaaag är inte bitter...
Eller...jo, kanske lite. ;D

Hmmm.
Jag tror minsann att jag kan vara en ny valfläskfråga på spåret för den Nya Regeringen...!?

Vad tror ni, ärade väljare och ministerkollegor?

(Och som vanligt har jag ingen aning om varför texten blev så stor...:)

Permalink Allmänt Kommentarer (15) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Dansbandsfrun

hahaha jag tänkte att det är för att vi alla är ett år äldre nu, så vi ser sämre...

du e för skön!

Postat av: Gun

Nämen stackars dig! Men det är inga problem, bara att spara in på något så får vi råd att ge dig några semesterdagar till. Vi kan spara in på kungen till exempel. Han får helt enkelt klara sig utan kaffeflickor ett tag. Bra va? :)

Postat av: Gun

Och det med den stora texten, jag trodde du var så arg att du var tvungen att skrika, haha.:D

Postat av: Frela

Det är ju samma orättvisa med följande exempel..

Jag har en arbetskollega som jobbar deltid, ca 3 tim per dag. Hon jobbar över en helg 3 timmar.. det ger henne 6 komptimmar eftersom det är kval övertid på helgen. När hon sedan tar ut sina 6 tim innebär det i praktiken att hon kan vara ledig 2 hela dagar medan jag om jag gör samma som jobbar heltid inte ens har till en hel dags ledigt!! Hmm... värt att tänka på =))

Postat av: Diana

Jepps, surt. Ingen ledig dag för mig, det existerar inte. Inte klämdagar heller... Fasen, nu kom jag på att det är jäkligt synd om mig igen!

Postat av: Krönikören

Nu har jag träningsvärk i scrollfingret av ditt långa inlägg, eller ja, om du hade använt NORMAL teckenstorlek hade det ju inte varit så långt.



Såg du Helenius hörna när han var Mads Mikkelsen? Då visade det sig att om man reser med Fritidsresor så har veckan åtta dagar. Skumt va?



Jag tycker att vi ska skriva en remiss om att veckan före lön ska kortas en aning.

Postat av: Stattinskan

Jag föreslår att vi har minst en nyårsdag, en nationaldag, en trettondag, en juldag och en slödag per vecka och 500 % lönepåslag för de som måste jobba :-D

Gomorron förrästen

Postat av: Ama de casa

Låter väldigt orättvist! När jag gick på schema när jag jobbade på Skansen så hade vi 13 s.k. A-dagar (ett fantasifullt namn för så kallade "arbetsbefriade dagar").

I praktiken blev det 13 extra semesterdagar som kompensation till alla helgdagar som vi jobbade.

Det tycker jag du ska lägga in en motion om.

/Utrikesministern

Postat av: förbudsministern

...Jag förbjuder helg och klämdags-jobb om inte dessa kompenseras med en veckas betald ledighet för varje röd dag som arbetas...



och aldrig jobba mer än 4 timmar i sträck.

Lön ska per automatik sjudubblas en röd dag.

så blir det!!

häls Förbudsministern

Postat av: Barbro Binda

Fantastiskt, första gången jag läst ett inlägg utan glasögon!Klart du är bitter, JÄTTEBITTER! Syns på STORLEKEN PÅ BOKSTÄVERNA!!!

Hälsa Mys-Bom!

Postat av: Ellis

Anledningen till att texten blev stor är för du råkat trycka på F3 knappen och det får din text att bli lika stor som din rubrik ;)



Illa att de är så att du får mindre dagar om jul o sådanat faller på helgdagar!

Postat av: Krulli

Har inte ni "röda dagar"?

I Hotell & Restaurang så får du dubbelt betalt om du är schemalagd på en röd dag.

Hos oss stänger man och det innebär att jag får betalt "en gång" just de röda dagarna fastän jag inte jobbar, i princip inget löneavdrag.

Handels?

Å andra sidan har jag hela 18.75:- i OB, alla dagar på året oavsett... du har nog mer

Postat av: Krulli

Har inte ni "röda dagar"?

I Hotell & Restaurang så får du dubbelt betalt om du är schemalagd på en röd dag.

Hos oss stänger man och det innebär att jag får betalt "en gång" just de röda dagarna fastän jag inte jobbar, i princip inget löneavdrag.

Handels?

Å andra sidan har jag hela 18.75:- i OB, alla dagar på året oavsett... du har nog mer

Postat av: madicken

Tjosan

känner igen mig i din härligt stora textning, jag jobbar i vården, alla dagar, midsommar, julafton vaniga helger röda helger och vardagar. Vi är på mitt nuvarande vårdjobb 3 på kvällen och det måste alltid finnas en ordinare vilket medför på julafton att 2 kan få ledigt men en måste jobba, även om man kanske preci har börjat sin anställning och inte vet et tjota om området eller vårdtagarna. Medans vikarierna kan ha gott i flera år där och kan mer än många ordinarie(och även tar mer ansvar). Iaf runt 80 kronor extra i timmen för att jobba julaftons kväll....Hade jag jobbat på en verkstad och jobbat julaftons kväll då hade det blivit många feta hundralappar extra i timmen men en verkstadspryl är värd mer än en människa. Eftersom samhället tjänar på prylar men förlorar pengar på sjuka och gamla. Tänker ändå att om man räddar livet på en människa, eller är hos en ensam gammal människa på julaftons kväll borde uppmuntras mer, inte bara med pengar utan att cheferna kanske borde se över sina anställda och visa uppskattning för allt alla gör på sina arbetsplatser:)

Postat av: Anonym

Köp nya Rayban: först till kvarn. Leopard/tortoisefärgade!! Sommarens snyggaste solglasögon till ett riktigt bra pris kolla här för mer info: http://bloppisjosse.blogg.se/2011/april/saljes-rayban-wayfarer-rb2140-tortoise.html


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback