Vå ji tokut?

I serien "Vår nordiska språk-skatt"
har turen nu kommit till Burträskan,
detta ädla, välklingande tungomål med dess rika ordförråd
som har tjusat och förbryllat oförstående utbyssare i alla tider.
Jag ska nu försöka bringa klarhet i några av de vanligaste missförstånden.

Med tanke på att somliga av er hade svårigheter att tyda vissa ord i visumansökan
i inlägget här nedan kan det vara på sin plats med en förklaring av följande ord och meningar:

Leinbera - lingon
Snottren - hjortron
apparatn - hembränningsapparat
illschinen - ful
Böiskboorn - folk som bor i Byske
Skelet - Skellefteå
Glommers - Glommersträsk

Bruuk du gå å riitt  - brukar gå sysslolös (är du lat...)
Ha du fraiste ränn  - har du provat på att åka längdskidor


Så!
Nu vet ni.
Vad väntar ni på?
Ta itu med fylleriövningen nu, och kom hit och hälsa på!!
Ni är hjärtans välkomna!
Vad vill ni hellre ha?
Palt eller surströmming...?

halsningar/Liebe35.gif




Permalink Allmänt Kommentarer (9) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Nanna

Visst är det kul och intressant med dialekter! Undrar varför det blivit så stor skillnad, att dom från norr inte knapppt förstår dom från söder, och tvärtom, vi bor ju ändå i samma land ! Ha en bra dag !! :)

Postat av: Gun

Hahaha! Tack för översättningen, den behövdes! Jag har visserligen bott i Umeå ett halvår, men då var jag bara åtta år. Desutom pratar ni väl inte likadant som dem antar jag..:D

Postat av: Em

Hahaha! Jag är inte ens svensk, så detta blir grekiska för mig.

Postat av: Ama de casa

Va??? Menar du att folk behövde översättning på detta? Förstår dom inte rikssvenska???

:-)

Postat av: Britt

För mig blir det söderut...



Och nej vi pratar inte så norr om Burträsk. Nu är jag ju från Gällivare så jag pratar ju inte Lulemål heller...för det är lite likt Burträskmålet...men bara lite. Här uppe har vi ju några väldigt annorlunda dialekter - överkalixmålet och pitmålet som är nästan helt omöjliga att förstå.



Säger ni förresten pumla om julgranskulan? Det gör man i Luleå men inte i Gällivare.

Postat av: Petra

Jag tar palt tack!

Postat av: Barbro Binda

Måss i våli? I äit alldela, så i köm utschwolt.

Postat av: Fisken

Jag väljer palt, flatpalt med skirat smör...VARJE GÅNG!

Jag fick lära mig av farmor att man "gör palt'n av na råpär å na näva mjöl. Sen i mä salt och knul te n böll".



Av ditt lexikon fattade jag bara snattren. Det säger min far också. Han är född i Västerbotten med en mor ifrån Dorothea (tror jag) och en far ifrån Piteåtrakten så det är kanske inte så konstigt?

Postat av: Gafflan

Palt, tar jag!

Jo, visumansökan var det ja...

Är det viktigt att känna Henning Sjöström? ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback